Najnowsze wiadomości

15 sierpnia 2022 3:36

Pliki wektorowe a rastrowe | Dlaczego warto znać różnicę?



Wreszcie jesteś gotowy do realizacji projektu drukarskiego, który Twoja firma planowała strategicznie od wielu lat. Zanim jednak skontaktujesz się z przedstawicielem działu obsługi klienta drukarni, musisz znaleźć wszystkie elementy graficzne marki, takie jak logo firmy.

Zwracasz się więc z prośbą o cyfrowy plik logo do swojego wewnętrznego projektanta, zespołu marketingowego lub pracownika administracyjnego i otrzymujesz z powrotem folder pełen plików takich jak ten:

  • CompanyLogo.ai
  • CompanyLogo.eps
  • CompanyLogo.jpg
  • CompanyLogo.png
  • CompanyLogo.pdf

Każdy plik logo jest zapisany w innym formacie (stąd różne rozszerzenia plików), ale który z nich jest Ci potrzebny do tego projektu? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz najpierw określić, jakiego typu pliki posiadasz - wektorowe czy rastrowe.

Różnica między wektorem a rastrem

Przyjrzyj się logo przedstawionym powyżej. Ilustracja ta pokazuje różnicę między dwoma podstawowymi typami plików graficznych: wektorowym i rastrowym. Obraz wektorowy składa się z linii i krzywych, które mają czyste i ostre krawędzie. Ten typ obrazu jest skalowalny - bez względu na rozmiar nie traci jakości.

Powiązane: Czego potrzebują Twoi graficy, aby trafić w dziesiątkę

Spójrzmy teraz na obraz rastrowy - składa się on z małych kropek lub pikseli. Gdy obraz jest powiększany, kropki rozchodzą się i obraz wydaje się rozmazany lub "rozpikselowany".

Plik, który należy wybrać, musi być czysty i ostry. W przypadku logo firmy lub grafiki o gładkich krawędziach najlepiej dostarczyć drukarni pliki wektorowe zapisane w jednym z poniższych formatów:

  • CompanyLogo.ai
  • CompanyLogo.eps
  • CompanyLogo.pdf

Upewnij się, że pliki są rzeczywiście wektorowe. Możliwe jest zapisanie obrazu rastrowego w jednym z tych formatów, dlatego zawsze sprawdzaj to dwukrotnie.

Informacje o typach plików/rozszerzeniach

Typ pliku/rozszerzenie odnosi się do sposobu kodowania danych obrazu. Każdy format rozszerzenia jest odpowiedni do określonego celu, np. projektowania stron internetowych lub profesjonalnego drukowania. Na przykład: Obrazy PNG są rastrowe i nadają się do użytku w Internecie.

Obrazy JPG lub JPEG są również rastrowe i mogą być używane do profesjonalnego drukowania, o ile rozdzielczość pliku jest wystarczająco wysoka. W przypadku plików typu JPG i JPEG wymagane jest 300 ppi lub więcej przy pełnym rozmiarze.

Wybór odpowiedniego pliku z logo cyfrowym do wysłania do drukarni gwarantuje, że grafika zostanie wydrukowana w sposób czysty i zgodny z oczekiwaniami. Przyspieszy to również produkcję projektu, dzięki czemu drukarnia będzie mogła spełnić wymagania dotyczące terminu realizacji.

Porozmawiaj z wewnętrznym zespołem ds. logo lub marki, aby upewnić się, że masz odpowiedni rozmiar i typ pliku. Jeśli potrzebujesz pomocy, zawsze możesz skontaktować się z drukarnią komercyjną. Doradzą Ci oni, jaki typ pliku jest najlepszy dla danego zadania, a niektórzy mogą zaoferować pomoc w zakresie projektowania graficznego lub logo.